Scholing en arbeidsmarkt

Werk en opleiding moeten op elkaar aansluiten. Wanneer we een diverse samenleving willen, waar jong en oud zich thuis voelt en elkaar helpt, zullen er voldoende ontwikkelingsmogelijkheden moeten zijn voor de jeugd. We hebben het dan over onderwijs dat aansluit bij de wensen van jeugdigen, maar ook bij de behoeftes van de in Vijfheerenlanden aanwezige bedrijven. Alleen wanneer jonge mensen een opleiding kunnen volgen die ‘matcht’ met de vraag van lokale werkgevers, zullen zij zich hier willen vestigen. Gelukkig heeft Vijfheerenlanden een scala aan bedrijven die voor een groot aantal mensen een werkplek bieden. Tijdens de gesprekken die D66 Vijfheerenlanden heeft gevoerd met diverse bedrijven in de regio kwam naar voren dat het niet eenvoudig is om goede vakmensen (mbo-geschoold) aan te trekken. Dit komt onder andere doordat geschikte mbo- opleidingen niet in de buurt zitten. D66 Vijfheerenlanden zou graag samen met werkgevers een rol spelen in het aantrekken van opleidingen die jonge mensen voorbereiden op de arbeidsmarkt binnen onze gemeente.