Ondernemen in de binnensteden

D66 Vijfheerenlanden wil meer vrijheid geven aan ondernemers die in de binnensteden gevestigd zijn. Dat is hard nodig. De maatschappij verandert in hoog tempo. De afgelopen twintig jaar werd het straatbeeld sterk gedomineerd door de detailhandel. Op dit moment ontstaan er scheuren in dit beeld: ons winkelgedrag verandert en de leegstand neemt toe. In deze tijd van internetwinkelen moeten de fysieke winkels zichzelf als het ware opnieuw uitvinden: een ander soort ondernemerschap is nodig. D66 Vijfheerenlanden vindt dat daar ruimte aan moet worden gegeven. Bijvoorbeeld: de grenzen tussen verschillende vormen van bedrijvigheid vervagen in rap tempo. Op dit moment staat wet- en regelgeving het nog niet altijd toe dat winkels een kop koffie aanbieden. Datzelfde geldt voor horecagelegenheden die aan detailhandel willen doen. Voor die ondernemers moet het juiste ondernemingsklimaat worden geschapen. Door bijvoorbeeld vergunningen snel te verlenen en gesprekspartner te zijn vanuit de gedachte: kunnen we het mogelijk maken?

Om de leefbaarheid en het verblijfsklimaat van binnensteden en dorpscentra aantrekkelijker te maken, vindt D66 Vijfheerenlanden het belangrijk om voldoende parkeergelegenheid te creëren aan de randen van de winkelgebieden, waardoor het winkelgebied autoluw gemaakt kan worden. Ook zien we graag dat de stads- en dorpscentra van onze gemeente gratis wifi krijgen. Internet is een basisvoorwaarde voor een moderne en gastvrije binnenstad. Het stadswifinetwerk geeft toeristen bijvoorbeeld toegang tot informatie over de regiogeschiedenis en het lokale erfgoed. Het creëert tevens meer mogelijkheden voor ondernemers om zichzelf te profileren. Bovendien biedt gratis toegang iedereen de mogelijkheid om gebruik te maken van internet, ongeacht de dikte van zijn of haar portemonnee.