Excellente, brede scholen

Kwaliteit van onderwijs wordt bepaald door de docent en het schoolbestuur. Wij hebben vertrouwen in deze professionals. De rol van de gemeente zien we daarom vooral in de ondersteuning van schoolbesturen bij het verwezenlijken van kwalitatief hoogstaand onderwijs. Dit betekent goede voorzieningen, deugdelijke gebouwen en het bevorderen van samenwerking tussen iedereen die bij het kind betrokken is. Eenvoudige zaken, zoals een conciërge in elke school zorgen ervoor dat docenten zich volledig kunnen richten op dat waar zij goed in zijn: het geven van onderwijs.

De jeugd is zeker geen zaak van scholen alleen. D66 Vijfheerenlanden ziet graag een intensieve samenwerking tussen scholen, kinderopvang, peuterspeelzalen en waar nodig jeugdzorg. Bijvoorbeeld in de vorm van brede buurtscholen. Voor ouders ontstaat zo een overzichtelijk aanspreekpunt. Door kortere communicatielijnen wordt voorkomen dat instanties langs elkaar heen werken en kunnen beslissingen sneller en effectiever worden genomen, met alle partijen aan tafel.