Afspraak met Nederland

Laten wij een afspraak maken

Om met de deur in huis te vallen: D66 wil regeren. We groeien al tien jaar onafgebroken. En we besturen provincies en gemeenten. Nu is het moment om Nederland vooruit te brengen. Om het vertrouwen te herstellen. Laten we er een afspraak over maken, u en wij. Als wij mogen regeren dankzij uw stem, dan krijgen wij de komende 4 jaar tenminste het volgende voor elkaar.

Onderwijs wordt persoonlijker

De mensen die ons land straks moeten laten uitblinken en vernieuwen zitten nu op school. Dat zijn de zelfstandige ondernemers, artsen en vakmensen van morgen. Maar zij krijgen les in klassen die te vol zijn. Leraren hebben te weinig tijd voor hun beroep. D66 wil daarom stapsgewijs naar maximaal 24 leerlingen per klas.

Wie werkt gaat erop vooruit

De belastingdruk heeft onder Rutte-Asscher een recordhoogte bereikt. D66 wil die belastingdruk voor alle werkenden verlagen. Wij willen dat zij zo’n €75,- tot €100,- per maand minder inkomstenbelasting betalen. Dat levert ook nieuwe banen op. Onze gezondheidszorg wordt minder ingewikkeld. Mensen willen zelf bepalen hoe hun leven eruit ziet. Laten we dat makkelijker maken voor ouderen en mantelzorgers. We maken een nationaal programma ‘Langer zelfstandig thuis’ dat in de praktijk gaat werken. En D66 zorgt voor duizenden extra verpleegkundigen als thuis wonen niet meer gaat.

Vluchtelingen leren Nederlands vanaf dag één

Taal is de voorwaarde voor integratie. Zonder beheersing van het Nederlands geen kans op werk, geen gesprek met de lerares of contact met de buurman. Dat pakt D66 direct aan. En wie hier onterecht is, sturen we zo snel mogelijk terug.

De vervuiler betaalt

Klimaatverandering kan leiden tot overstromingen, mislukte oogsten en zelfs oorlog. We kunnen hopen dat iemand in de toekomst een oplossing bedenkt, maar het is beter om nu in actie te komen. Daarom doet D66 wat nodig is en afgesproken is. Wie het milieu vervuilt gaat meer betalen en we sluiten kolencentrales.

Nederland blijft in Europa

We zijn overtuigd maar kritisch lid van de Europese Unie. Dat is in ons nationaal belang. Het is de basis voor onze welvaart en vrijheid. Samen staan we sterker nu Rusland dreigender wordt en Amerika voor zichzelf kiest. D66 zal dus nooit meewerken aan een Nexit. Wilt u dit ook? Geef D66 dan uw stem op 15 maart.

Daar teken ik voor,  Alexander Pechtold

D66 krijgt het voor elkaar.

Gepubliceerd op 29-01-2017 - Laatst gewijzigd op 22-11-2018