donderdag 11 december 2014

Raadslid Harry van Tilburg (LA) trekt zich per direct terug uit college vergaderingen

Harry van Tilburg Lokaal Alert

Na de evaluatie van constructie in Vianen waarbij raadslid Harry van Tilburg aanschuift bij de besprekingen van het college van burgemeester en wethouders  ontstond commotie omtrent de wettelijkheid en de ethiek van deze regeling. Fractievoorzitter Christa Hendriksen betoogde tijdens de vergadering dat het om meerdere redenen een constructie is die niet getolereerd kan worden. Zie het bericht “Evaluatie van structuur van het bestuur in Vianen” voor haar bijdrage aan dit debat. Een verslag van journalist John Bijl van het debat is te lezen in het artikel “PRAGMATISME VERSUS DUALISME” in Binnenlands Bestuur.

Naar aanleiding van het debat, het artikel in Binnenlands Bestuur en een commentaar van professor staatsrecht Douwe Jan Elzinga, werden schriftelijke kamervragen gesteld door Gerard Schouw van D66 aan minister Plasterk van binnenlandse zaken over de bestuurlijke situatie in Vianen.

Niet lang hierna lazen wij het bericht in Binnenlands Bestuur: “RAADSLID VIANEN TOCH UITGESLOTEN VAN COLLEGEVERGADERING“. In dit stuk is te lezen dat het de burgemeester koud laat dat er kamervragen gesteld zijn en dat de buitenwereld te snel conclusies trekt. Maar de constructie die tot zoveel commotie heeft geleid is wel opgeheven.