donderdag 1 mei 2014

Persbericht over coalitieakkoord April 2014

D66 Vianen heeft met interesse kennisgenomen van het coalitieakkoord voor de komende periode. Harry van Tilburg, fractievoorzitter van Lokaal Alert en initiatiefnemer van het akkoord, heeft tijdens de presentatie ervan aangegeven dat de mogelijkheden voor de gemeenteraad ten opzichte van het college de voornaamste reden zijn geweest voor de uitwerking van het akkoord op alleen hoofdlijnen.

Het coalitieakkoord is ook volgens D66 Vianen algemeen genoeg om mogelijkheden te bieden voor ideeƫn van de oppositie. Dat zou betekenen dat D66 als oppositiepartij haar standpunten naar voren kan brengen en daar binnen de raad voldoende draagvlak voor kan krijgen. Dat maakt niet alleen de politiek interessanter voor de inwoners van Vianen, het zou ook meer recht doen aan de stem van de kiezer als ook oppositiepartijen daadwerkelijk dingen kunnen bereiken. D66 ziet hier zeker mogelijkheden toe en zal deze mogelijkheden verder onderzoeken en daar ook gebruik van maken.

Het meest in het oog springend is voor D66 het aanzitten van Harry van Tilburg bij de collegevergaderingen. Christa Hendriksen, fractievoorzitter van D66 Vianen: “Dat is voor ons een bijzonder onwenselijke situatie. Niet alleen wordt daarmee het dualisme dat Lokaal Alert volgens eigen zeggen nu juist wil bereiken met dit hoofdlijnenakkoord in gevaar gebracht. Het ligt ook moeilijk met het oog op de algemene gang van zaken binnen het college. De functionele en hiĆ«rarchische verhouding tussen de burgemeester als voorzitter van het college van B&W en Van Tilburg, die als raadslid geen positie binnen het college heeft, ontbreekt. Dat maakt het volgens mij een onwerkbare situatie voor het hele college. Ik vind het verrassend dat de collegepartijen dit kennelijk een goed idee hebben gevonden.”